Cockerpoo en charmig blandras

Cockerpoo är ett charmigt energiknippe av hund. Det är inte någon erkänd hundras utan mer en typ av hund och en blandras. Detta är en blandning av pudel och någon typ  av spaniel-hund. Utseendet och storlek kan variera något helt otroligt. De kan vara allt från riktigt små till stora, beroende på om de härstammar från en Toypudel eller Storpudel!

Många variationer på storlek och utseende

En cockerpoo eller cockapoo kan komma i alla de färger och typer av päls. Det är såklart helt beroende på vilka föräldrarna är och vilken typ av pudel och spaniel som har parats. När det gäller pälsen, så sägs det att hundtypen är lämplig om man är lite allergisk. Det är självklart ingen garanti för den allergiske, det är helt enkelt något man måste prova sig fram till. Dock är det en hundtyp som inte fäller så mycket eller alls, vilket kan vara en stor fördel på många sätt och vis. Det finns massor av färgkombinationer från vita, fläckiga, nougat-färgade, svarta, bruna – ja allt mellan himmel och hundjord. Även pälsen kan variera från att vara nästan slät, till locking och kryllig som en pudelpäls.

En pigg och frisk hund

Fördelarna med denna blandning är väldigt många och den främsta är att de är tämligen friska. Självklart ska man vara noga när det gäller köp, även när det gäller blandraser. Det är viktigt att föräldrarna är friska och är både ögonlysta och patella-undersökta. Det är mycket kloka och charmiga hundar, alla har väl hört uttrycket klok som en pudel? Blandas sedan med spaniel och man får en klok, busig hund med otroligt mycket spring i benen.

Den första Cockerpoon

Hundtypen sägs ha sitt ursprung i USA, någon gång under 50- eller 60-talet. Dock vet man inte exakt. Den kom säkert till genom en slump och någon upptäckte vilken trevlig och intelligent blandning av hund det blev. Vår söta cockerpoo har inte funnits så hemskt länge i Sverige. Någon gång under 90-talet började den dyka upp i Sverige och har sedan dess ökat mycket i popularitet.

Cockerpoo brun

Du gillar kanske också...