Dagens hundras: Pomeranian

Denna bedårande hundras är något man inte kan motstå. Deras fluffiga päls och söta små ansikten får en att smälta helt och hållet. Hundrasen Pomeranian kommer ursprunglingen från Tyskland men blev utvecklad i England under 1800-talet. Rasen härstammar från den tyska spetsen.

Till utseendet är Pomeranians väldigt korta och växer inte alls mycket. Den normala längden ligger mellan 18 – 22 cm och när det gäller vikten så ligger den i vanliga fall mellan 2 – 3 kg. Hundrasen har mycket päls och denna är otroligt fluffig. Pälsen kan fälla ganska mycket men detta är ingenting som man bör oroa sig för eftersom det är normalt när det gäller denna hundras. Men se gärna till att du kammar igenom denna en gång per dag.

Pomeranian kräver inte mycket motion som vissa andra hundraser men de kan ändå följa med på längre promenader om ägaren skulle vilja det. Dem är väldigt trevliga av sig, gillar barn och fungerar även som alarmhund.

Det sägs att denna ras har lätt för att få problem med tänderna och kräver därför en del besök hos veterinären. Därför är det extra viktigt att vara noga med deras tandhygien. Skulle hundens tandkött inflammeras så leder detta till att tänderna lossnar. I detta fall kan det vara bra att gå till en veterinär regelbundet för att se till så att allting är okej.

Om du väljer att skaffa dig en renrasig pomeranian kan du ta med den på hundutställning. Denna reas ska vara väldigt framgångsrik på den fronten genom att charma väldigt många. Se även till att det är en registrerad valp med stamtavla så du har koll på valpens bakgrund. Innan man väljer att ta skaffa sig en Pomeranian så måste man vara säker på att man har tid att sköta och ta hand om hunden.

Pomeranian är en av de populäraste hundraserna runtom i världen och är mycket eftertraktad.

pomeranian-03

Du gillar kanske också...