Ska man skaffa en stor eller liten hund?

Det är inte alla som inser att livet som hundägare är minst lika krävande som att vara småbarnsförälder. Det har blivit alldeles extra solklart för nya svenska hundägare ett år som 2020, när många skaffat sig husdjur nu när utlandsresor minskat och att arbeta hemifrån på heltid blivit en allt vanligare företeelse. Om man aldrig varit husse eller matte tidigare så är det lätt att underskatta ansvaret.

Hur svårt kan det vara att fylla på matskålen, kasta boll och gå på promenad ett par, tre gånger om dagen? Riktigt så enkelt är det inte, även om många tror det. Särskilt om du skaffar dig en liten valp som inte hunnit bli rumsren. Det spelar inte heller någon roll hur stor eller liten hunden är, behoven är fortfarande desamma. Det som skiljer stora hundraser från mindre raser är framför allt personligheten.

Innan du väljer att bli hundägare måste du förstå att du tar dig an ett ganska stort ansvar över ett annat liv som kräver arbete och begränsar ens frihet till viss mån. Men man får så mycket mer tillbaka att det självklart är värt det! Du behöver också ta reda på vilken hundras som passar dig allra bäst. Vi på Taxens Hundskola älskar alla hundar, även om taxar är den stora favoriten. Vi vill hjälpa dig lite på traven att hitta din nya bästa vän!

Fördelar med stora hundar

sibirisk husky

Om du är intresserad av en större hund så finns det en stor mängd olika typer man kan förälska sig i. American bulldogs, Afghaner, Berner Sennen, Boxer, Rhodesian Ridgeback, Golden Retriever, Labrador, Greyhound… ja listan är lång! Vi på hundskolan har, trots vårt namn, även arbetat med att träna Sibrisk Husky, en stor och sällskaplig hundras som har tjock päls och älskar att leka utomhus oavsett väder och årstid.

Många stora hundar är ofta mycket lugnare än små hundar trots sin storlek, men är inte nödvändigtvis sant för alla raser. De kanske mest tydliga egenskaperna som utmärker stora hundar är att:

De kan användas som vakthundar

En liten hund kan visserligen skälla högt och viker sig inte i första taget om någon skulle ge sig på dig, men de kan inte göra mycket mer än så. En stor och stark hund kan både beskydda dig och skrämma bort eventuella skurkar innan de ens får för sig att ställa till med otyg. Många stora hundar är betydligt starkare och snabbare än människor. Så länge man tränar dem på rätt sätt är en stor hund din perfekta beskyddare!

De är uthålligare

Små hundar har inte lika mycket muskler och har kortare ben än stora hundar. Det blir därför svårare för små hundar att hålla jämna steg med dig på långa promenader eller snabba löpturer än för en stor och uthållig hund. Om du vill kunna ta med dig hunden på en fjällvandring eller på en tre timmar lång promenad i skogen är det bäst att du skaffar dig en stor hund med hög uthållighet och som inte skyr kyla och regn.

Fördelar med små hundar

tax hundskola

Den som vill ha en hund som är lätt att ta med sig i bilen och inte kräver så mycket stimulans kan det vara bättre att sikta in sig på en liten hundras. Exempelvis kan du skaffa dig en tax(!), en mops, terrier, pudel, spaniel eller chihuahua. De är inte lika stryktåliga som större hundar, men kan erbjuda en helt annat typ av relation än stora hundar. En Grand Danois kan självklart vara väldigt kärleksfull, men platsar kanske inte riktigt som en ”knähund”. Här är de största fördelarna med små hundar:

Små hundar lever längre

Även om hundar oftast inte lever längre än sina ägare så finns det markanta skillnader i livslängd på små och stora hundar. Små hundar lever i regel några år längre än större hundar. Räkna med att din kompanjon följer med dig i mellan 10-15 år om den får hålla sig frisk och skadefri. Stora hundar lever oftast inte längre än 10 år, då deras stora fysik sliter mer på dem i högre ålder och många utvecklar problem i leder och får svårt att röra sig fritt.

Det är lättare att ta med sig små hundar

Att transportera en liten hund är betydligt mindre krångligt än att ta med sig en stor hund på semestern. En liten tax kan lätt åka med i knät när du ska åka bil och kan i många fall följa med i buren på tåg, buss och flyg. Stora hundar kräver mycket mer yta och frihet att röra sig och kan därför begränsa även din förmåga att resa om du inte kan ordna hundvakt. Det kan bli bökigt att ha en stor labrador eller husky sittandes i knät när du ska åka på bilsemester!

Det här är givetvis bara några få av de stora skillnader mellan stora och små hundar men de ger dig åtminstone en uppfattning om vad du bör beakta. Se till att du är ordentligt påläst innan du skaffar hund. Det är ett stort ansvar, men det är kanske det bästa du kommer göra i hela ditt liv, för hundar ger så mycket kärlek tillbaka!

Du gillar kanske också...