Världens smartaste hundras

Det är kanske inte helt okänd för alla att vissa hundraser är smartare än andra raser. Men vilka hundraser är det som är de allra smartaste egentligen? Här tänkte vi lista upp världens 10 smartaste hundraser.

På plats nummer 10 hittar vi Australian Cattledog
Denna hundras är en blandning mellan collie och vildhunden Dingo som avlades fram under 1840 talet. Resultatet blev en mycket ihärdig arbetshund med mycket hög intelligens. Vill man skaffa dig en av dessa härliga hundraser så bör man veta innan att dessa kräver mycket stimulation och uppmärksamhet, de hittar gärna på egna sysselsättningar och hyss annars som inte alltid uppskattas.

Plats 9 Rottweiler
En av Sveriges mest populära familjehundar. Inte så konstigt med tanke på att denna ras är väldigt snäll och godsint. Tyvärr har den ibland hamnat i fel ägares händer och på grund av detta fått dåligt rykte. Men man ska ha i åtanke att det sällan är hunden det är fel på, det är personen som uppfostrat hunden. hunden är väldigt lättlärd och duktig på att lyssna, men kräver oftast en hundvan ägare då den är väldigt stark och modig som hund.

Plats 8 Papillon
Denna lilla sötnos är inte bara liten och bedårande utan även en av de mest intelligenta hundraserna. Den är dessutom mycket tillgiven och lojal vilket gör den till en perfekt familjehund.

Plats 7 Labrador Retriever
Idag är denna hundras Sveriges absolut mest populära ras att ha som sällskapshund. Detta beror till stor del på att den är väldigt social, snäll och har lätt för att lära. De vill dessutom gärna vara med och tar gärna på sig meningsfulla uppgifter.

Plats 6 Shetland Sheepdog
Den perfekta hundrasen om du som ägare gillar att tävla inom områden som agility. Denna hund är extremt lättlärd, lydig, alert och gillar att arbeta och få uppgifter. Den är en väldigt mångsidig hund vilket gör att den passar alla sorters hundägare.

Plats 5 Dobermann
Många ser denna hundras som lite skrämmande till sitt yttre, vilket är tråkigt. Dobermann är nämligen en väldigt glad och barnkär hundras som älskar att leka och ha sällskap av sin familj. Den blir däremot lätt rastlös vilket betyder att denna hundras inte är för den late. Här krävs det massor av stimulering annars kommer din fyrbente vän att hitta på bus och hyss själv.

Plats 4 Golden Retriever
Denna hundras är otroligt snäll och lojal. Den är till och med för snäll för att kunna användas som vakthund då den även gillar främlingar. Den är däremot ett riktigt bra val av ras som sällskapshund för familjer med små barn. De har nämligen extremt bra tålamod.

Plats 3 Schäfer
Sveriges näst vanligaste hund. Denna är både lojal, väldigt intelligent, bra som sällskpashund, självsäker och nyfiken. En massa bra egenskaper helt enkelt. Däremot kan den vara lite reserverad mot främlingar men är extremt lojal mot sin familj. Då den är så pass lojal och lättlärd är den väldigt vanlig som tjänstehund inom polisen.

Plats 2 Pudel
Denna hundras är väldigt sportig, lekfull och intelligent. Den är väldigt vanlig som familjehund då den är mycket glad och social. Den lär sig snabbt nya tricks och älskar att vara i centrum.

Plats 1 Border Collie
Och på plats nummer 1 på listan av världens smartaste hundraser finner vi Border Collien. Denna hundras kan lära sig över 1000 ord och vill oftast ha uppgifter eller liknande att utföra och sysselsätta sig med. Trots denna hundras höga intelligens är den inte alltid det bästa valet när det kommer till sällskapshund. Får den inte tillräckligt med stimulering så kommer den att hitta på egna uppgifter vilket oftast resulterar i uppgrävda eller trasiga saker.

Du gillar kanske också...